Urząd Miejski w Żarowie
woj. dolnośląskie, powiat świdnicki

ul. Zamkowa 2, 58-130 Żarów
Jesteś na > Aktualności Zmiany w systemie gospodarowania...

  Aktualności

kubły na śmieci
18-03-2021

Zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi

W 2021r. usługę w zakresie zbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu gminy Żarów będzie świadczyć firma Eneris Surowce S.A., która została wyłoniona na skutek rozstrzygniętego przetargu.

Od 1 kwietnia musimy się przygotować na nowe zasady w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, które zostały wprowadzone w wyniku zmiany przepisów. Zmienić ma się także stawka za wywóz odpadów komunalnych, mieszkańcy będą musieli również korzystać z nowego pojemnika do segregacji bioodpadów. Jakie zmiany konkretnie czekają mieszkańców? Zapytaliśmy o to burmistrza Leszka Michalaka.

→ Jakie zmiany dotyczące systemu gospodarowania odpadami komunalnymi czekają mieszkańców od 1 kwietnia 2021r.?

W grudniu 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na świadczenie usług w zakresie zbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z naszej gminy. Ofertę złożyła tylko firma Eneris Surowce S.A. i to z nią będzie podpisana umowa. Od 1 kwietnia 2021r. wejdą w życie następujące zmiany:

1. We wszystkich gniazdach na terenach wiejskich będzie dodany kontener na tekturę i papier. Zostanie zwiększona ilość tzw. gniazd zgodnie ze złożonymi wnioskami radnych Rady Miejskiej i sołtysów.

2. Zbiórka odpadów wielkogabarytowych, opon i zużytego sprzętu RTV i AGD zostanie odbierana w przedostatni piątek miesiąca z terenu miasta Żarów, natomiast z terenów wiejskich w ostatni piątek miesiąca.

3. Przy zabudowie wielorodzinnej do 1 kwietnia 2021r. staną dodatkowe brązowe pojemniki przeznaczone na odpady biodegradowalne, do których mieszkańcy mogą wrzucać kuchenne odpady biodegradowalne jak: obierki, zepsute owoce i warzywa itp.

4. Mieszkańcy mieszkający w zabudowie jednorodzinnej, którzy nie zdecydują się na kompostowanie odpadów przy swoich nieruchomościach za dodatkową opłatą otrzymają worki brązowe na bioodpady. Przy czym oprócz bioodpadów kuchennych będą umieszczać w nich odpady tzw. zielone, czyli trawę, liście, zwiędłe rośliny czy rozdrobnione gałęzie.

4. Począwszy od 1 kwietnia PSZOK będzie zamknięty ponieważ firma Eneris Surowce S.A. musi spełnić wymagania ustawowe i uzyskać nową decyzję na zbiórkę w tym miejscu odpadów. Zgodnie z postępowaniem przetargowym PSZOK miał być zamknięty najpóźniej do 31 maja. Po rozmowach, firma Eneris zadeklarowała, że będzie to maksymalnie 2 tygodnie.

→ Czy ulegną zmianie dotychczas obowiązujące stawki za wywóz śmieci?

Na najbliższej sesji Rady Miejskiej Burmistrz przedstawi Radzie Miejskiej projekt uchwały, w której zaproponowane zostaną stawki opłat w wysokości:

- 29,00 zł od osoby mieszkającej w zabudowie wielorodzinnej,

- 27,00 zł od osoby mieszkającej w zabudowie jednorodzinnej kompostującej odpady biodegradowalne w kompostowniku na swojej posesji (mieszkaniec będzie zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty)

- 33,00 zł od osoby mieszkającej w zabudowie jednorodzinnej niekompostującej odpadów biodegradowalnych w kompostowniku na swojej posesji, z uwzględnieniem odbioru odpadów zielonych.

Po ewentualnym podjęciu przez Radę stawki te miałyby wejść w życie z dniem 1 maja br. Do wszystkich mieszkańców zostaną również wysłane pisma o zmianach ceny za wywóz odpadów komunalnych oraz zmianie rachunku bankowego.

→ Skąd taka podwyżka? Dlaczego drożeją śmieci?

Podstawową przyczyną jest wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej, czyli opłaty za każdą tonę składowanych odpadów, której wielkość wzrasta w latach 2018-2021 o kilkaset procent. Opłatą tą są objęte wszystkie frakcje odpadów, w tym również zebrane surowce wtórne. Powodów wzrostu cen za odbiór śmieci jest wiele. Drożeje ich wywóz i zagospodarowanie, ma to związek ze wzrostem kosztów pracy - wzrasta minimalne wynagrodzenie, koszt składowania odpadów na składowisku i opłata za umieszczenie odpadów na składowisku tzw. opłata marszałkowska, a także wzrost cen energii materiałów i usług, kosztów transportu odpadów i zmiany techniczne instalacji.

→ 24 lutego 2021r. odbyło się spotkanie przedsiębiorców z firmą Eneris Surowce S.A. w sprawie podwyżek cen z tytułu opłaty za wywóz odpadów. Co istotnego udało się ustalić w tej kwestii?

Grupa przedsiębiorców najbardziej zainteresowana kwestią podwyżek cen z tytułu opłaty za wywóz odpadów spotkała się w obecności Burmistrza z przedstawicielami firmy Eneris Surowce S.A. W toku spotkania zaproponowano zmniejszenie częstotliwości odbierania worków z odpadami zbieranymi selektywnie, co może przynieść firmom zmniejszenie kosztów o 60 złotych miesięcznie. Zaproponowano także przedsiębiorcom przeanalizowanie swoich umów pod kątem wielkości pojemnika na odpady zmieszane, zakładając że w niektórych przypadkach zasadne jest jego zmniejszenie przy jednoczesnym, obligatoryjnym segregowaniu pięciofrakcyjnym.

Burmistrz wystąpi również w imieniu przedsiębiorców do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska z zapytaniem o dopuszczalność zawierania wspólnych umów na kilku przedsiębiorców a zawieranych z firmą Eneris przez zarządcę budynku, w którym znajdują się lokale przedsiębiorców oraz wspólnych umów kilku przedsiębiorców na odbiór tzw. odpadów przemysłowych. Po zajęciu stanowiska przez WIOŚ będziemy o nim informować zainteresowane podmioty.

→ Przedsiębiorcy chcą włączenia do gminnego systemu. Co w przypadku, gdyby gmina dołączyła przedsiębiorców do gminnego systemu? Czy to nie spowoduje wzrostu kosztów dla mieszkańców?

Włączenie przedsiębiorców do gminnego systemu obsługującego wyłącznie mieszkańców będzie generowało finansowe obciążenie systemu, co wynika wprost z obowiązujących przepisów ustawowych. W przypadku, gdy do gminnego systemu trafiłyby odpady z prowadzonej przez przedsiębiorców działalności np. tektury ze sklepów, plastiki z zakładów fryzjerskich czy kosmetycznych, będzie to skutkować zwiększeniem kosztów dla mieszkańców o około 3-4 złotych. Od 1 maja 2021r. gmina będzie miała obowiązek rozliczać się od tony wytworzonych odpadów.

Rozmawiała Magdalena Pawlik